Samenwerking staat centraal in de aanpak van Tell it by ART. Deze begint met het betrekken van verschillende docenten om zo een plek op school te krijgen. In samenwerking met de docenten bepalen we het thema en zetten we concrete stappen voor de uitvoering. De aanpak kent een aantal fasen, de invulling is altijd maatwerk.
De voorbereiding van Tell it by ART is uitgebreid. Afhankelijk van de opzet (binnenschools, buitenschools op school of buitenschools bij samenwerkingspartner) stellen we een team samen met bijvoorbeeld kunstdocenten, burgerschapdocenten, docenten maatschappijleer/geschiedenis/aardrijkskunde, vakgroepvoorzitters, mentoren etc. en/of medewerkers van de samenwerkingspartner.
In deze fase geven we antwoorden op de vragen:
Hoe, wat en wanneer? Wat wordt het thema? Voor welke doelgroep/leeftijd? Tijdens welke lessen/activiteiten bespreken we het thema? Wie is de contactpersoon vanuit school/vanuit de partner en wat wordt de planning? Welke kunstdisciplines gaan we aanbieden?
Tell it by ART beschikt over een netwerk van kunstenaars die in deze fase betrokken worden. Aan het eind van deze fase is alles klaar om aan de slag te gaan.
Het is zover. In de lessen wordt het gekozen thema met de jongeren behandeld en wordt de vraag gelanceerd die zij vanuit kunst gaan beantwoorden. Aanvullend kan er voor alle deelnemers een gemeenschappelijke bijeenkomst over het thema plaatsvinden waarbij ook de kunstenaars en inhoudelijk deskundigen over het thema .
In deze 2e fase maken de jongeren, onder begeleiding van hun mentor of aanspreekpunt, hun keuze voor de kunstdiscipline waar ze mee aan de slag willen. Creative Aid zorgt voor goede informatie over de kunstdisciplines en kunstenaars.
De jongeren gaan aan de slag met kunstenaars en werken toe naar een resultaat waarin ze de themavraag beantwoorden. Deze fase kan ook een combinatie van binnenschoolse en buitenschoolse activiteiten zijn. Tijdens de pilot werkte het goed om de workshopactiviteiten (voor een deel) buiten het schoolgebouw plaats te laten vinden.
Het onderling uitwisselen en presenteren van de creaties is een belangrijk onderdeel van Tell it by ART. Hier delen de jongeren in kleinere en grote groepen antwoorden met elkaar en doen ze inspiratie op door te kijken en te luisteren naar elkaars kunstwerken. Deze momenten worden door de jongeren samen met de kunstenaar en de docent vormgegeven.
Scholen kunnen ervoor kiezen om de kunstwerken en ideeën na afloop online en/of fysiek te delen voor een breder publiek. Ook kan er een filmpje gemaakt worden. Tell it by ART kan desgewenst ook dit onderdeel faciliteren.
Creative Aid stimuleert meerdere deelmomenten en langere aanwezigheid van opbrengsten om daarmee de impact van het project te kunnen beïnvloeden en het gesprek ook na afloop op gang te houden.
Het evalueren van een project met alle partners is een belangrijk onderdeel van onze aanpak. Zo worden o.a. alle deelnemers gevraagd om een online evaluatie in te vullen. In samenwerking met de school/partner schrijven we een evaluatieverslag en nemen we de tijd om dit met elkaar te bespreken. Op basis van de evaluatie bespreken we het vervolg van Tell it by ART.
We zetten evaluatie (ook van de deelnemers!) en impactmeting in als belangrijke input om Tell it by ART blijvend te ontwikkelen en aan te passen aan actualiteit en leefwereld van kinderen en jongeren.
Dat kan! Na een succesvolle pilot in 2023 staan wij in de startblokken om het concept bij en met andere scholen en samenwerkingspartners uit te voeren. Neemt u met ons contact op voor een kennismakingsgesprek.